I. Charakteristika domácí přípravy žáků
Domácí příprava (DP) žáků tvoří doplněk vzdělávací činnosti školy, která se odehrává zejm. v rámci školního vyučování. DP je zvláštním druhem samostatné činnosti žáka, který se zpětně promítá do školního vyučovacího procesu.
II. Cíle domácí přípravy
1. Procvičení a upevnění učiva jako předpoklad pro lepší zvládnutí školní práce
2. Ověřování úrovně pochopení učiva jako zpětná vazba pro žáka i učitele
3. Práce s chybou
4. Rozvoj gramotností – zejm. čtenářské, matematické, informační
5. Rozvoj kompetencí – zejm. kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní a pracovní
III. Obecné zásady
1. Zadávání domácí přípravy a úkolů – kompetence vyučujícího
2. Domácí příprava neobsahuje osvojení nové, neprobrané látky
3. Promyšlené zadávání domácích úkolů (DÚ) s jasným didaktickým cílem
4. Úkoly přiměřené věku, schopnostem a materiálnímu vybavení žáků (škola poskytne pro náročnější úkoly i možnost využít vybavení ICT školy)
5. Úkoly přehledně a srozumitelně zadané, různorodé
6. Není podmínkou zadávat úkoly jednotně – možná diferenciace obtížnosti, zpracování, rozsahu apod.; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami DÚ dle individuálního vzdělávacího plánu
7. Zadáváme i dobrovolné úkoly (s vhodnou motivací)
8. Dlouhodobé (rozsáhlejší) úkoly mají delší čas na vypracování (min. 14 dní)
9. Je omezeno zadávání úkolů na víkendy a prázdniny
IV. Formy domácí přípravy
1. Příprava na další vyučovací den – učebnice, sešity, další pomůcky a potřeby dle rozvrhu a pokynů vyučujících
2. Ústní příprava na výuku – čtení, slovíčka, nácvik rozhovorů, …
3. Písemné úkoly – procvičování do sešitu nebo pracovního sešitu, čtenářský deník, …
4. Příprava na ústní a písemné zkoušení a opakování
5. Práce s médii – vyhledávání na internetu a v dalších informačních zdrojích, zpracování PP prezentace, referát, …
V. Zdroje a podpora pro domácí přípravu žáků
1. Základním zdrojem pro domácí přípravu je učebnice, mapa, zápis v sešitě, či jiné předané dokumenty
2. Některé úkoly předpokládají práci s médii, zejm. internetem
3. Žáci mohou využívat pro plnění úkolů Infocentrum – knihovna, připojení na internet
4. Na webových stránkách např. skolakov.eu, onlinecviceni.cz, wordwall.net; materiály pro opakování
5. Vyučující poskytnou na požádání konzultaci
VI. Kontrola a hodnocení domácí přípravy
1. Příprava pomůcek a potřeb pro vyučování je základním předpokladem pro zdárný průběh vyučovacího procesu, jejich absence může vést k nesplnění úkolů v rámci vyučovací hodiny a v důsledku toho i ke klasifikaci známkou nedostatečně
2. Vyučující provádí kontrolu správnosti DÚ, a to různými formami podle věku, typu úkolu apod.; dává možnost položení otázek ke kontrolovanému úkolu
3. Domácí úkoly se neklasifikují, znalosti jsou v případě potřeby ověřovány jiným adekvátním způsobem
4. V rámci hodnocení domácí přípravy a domácích úkolů využívá učitel zejm. kladné hodnocení a pozitivní motivaci
5. Domácí příprava je součástí autoevaluace (sebehodnocení) žáka
6. Nedostatečnou domácí přípravu, která se u žáka projevuje rizikem školní neúspěšnosti, projedná se zákonnými zástupci třídní učitel žáka
VII. Spolupráce s zákonnými zástupci/rodiči
1. Zapojení a pomoc rodičů se předpokládá u domácí přípravy žáků nižších ročníků I. stupně
2. Rodiče neodpovídají za věcnou správnost, úkoly neopravují, nemusí je podepisovat (s výjimkou 1. a 2. ročníku)
3. Rodiče poskytují dětem podle svých možností vhodný prostor a čas pro domácí přípravu
4. Rodiče motivují své dítě k domácí přípravě a spolupracují se školou zejm. v případě, kdy nedostatečnost domácí přípravy se projevuje rizikem školní neúspěšnosti
VIII. Ostatní ustanovení
1. Zadání domácího úkolu v písemné formě zaznamenává vyučující do školního informačního systému Bakaláři (Domácí úkoly – s vyznačení Text úkolu, Datum zadání, Datum odevzdání, Typ úkolu)
2. Kontrolou dodržování koncepce včetně četnosti, rozsahu atd. je pověřen pro danou třídu její třídní učitel
3. S Koncepcí domácí přípravy žáků školy budou seznámeni zákonní zástupci vždy na prvních třídních schůzkách, koncepce bude zveřejněna na webových stránkách školy